Kustwerk Katwijk algemeen |
1. |
Waarom Kustwerk Katwijk?
De huidige waterkering in Katwijk voldeed niet aan de wettelijke veiligheidsnormen. Omdat een veilige waterkering van belang is voor Katwijk en grote delen van de Randstad, is besloten een dijk in bredere duinen aan te leggen om de zwakke plek te versterken. Door de nieuwe waterkering is het hele centrum van Katwijk binnendijks komen te liggen. Deze constructie maakte het ook mogelijk een parkeergarage te bouwen vlak achter de nieuwe dijk. |
2. |
Waarom draagt de gemeente Katwijk bij aan dit project?
Het veiligheidsaspect is van groot belang voor de gemeente. De Katwijkse kust moest versterkt worden om het dorp en achterliggende Randstad te beschermen tegen mogelijke overstromingen in de toekomst. De bouw van een ondergrondse parkeergarage bood de gemeente de kans om de aantrekkelijkheid van het centrum van Katwijk als woon-, winkel- en strandgemeente te vergroten. Er zijn extra parkeerplaatsen gecreëerd en de parkeergarage maakt het mogelijk de Princestraat in de toekomst autovrij te maken. Daarnaast is door de aanleg van bredere duinen meer ruimte ontstaan voor natuur en recreatie. De kust is zo aantrekkelijker voor recreanten en natuurliefhebbers. |
3. |
Blijft Katwijk wel een familiebadplaats?
Katwijk is een dorp aan zee en blijft dit ook. Dat was één van de belangrijkste uitgangspunten bij het ontwikkelen van de plannen. De kuststrook blijft dorps en landschappelijk met een open verbinding tussen het centrum en het strand. De recreatiemogelijkheden zijn verbeterd en geschikt voor gezinnen. |
Dijk-in-Duin |
4. |
Wat is een Dijk-in-Duin?
In de duinen is een dijk van zand aangelegd. Deze zanddijk is bekleed met stenen. Op en voor de dijk is zand aangebracht in de vorm van duinen en strand. Dit vermindert de golfslag op de dijk, waardoor de dijk relatief laag kan blijven. Deze oplossing is robuust en duurzaam. Als er over vijftig jaar aanpassingen nodig zijn, is dit zonder veel ingrijpen te realiseren. |
5. |
Waarom is een Dijk-in-Duin aangelegd?
De huidige waterkering in Katwijk voldeed niet aan de wettelijke veiligheidsnormen. Omdat een veilige waterkering van belang is voor Katwijk en grote delen van de Randstad, is besloten een dijk in bredere duinen aan te leggen om de zwakke plek te versterken. Door de nieuwe waterkering is het hele centrum van Katwijk binnendijks komen te liggen. Deze constructie maakte het ook mogelijk een parkeergarage te bouwen vlak achter de nieuwe dijk.
|
6. |
Hoe hoog is de Dijk-in-Duin?
De kruin van de dijk ligt overal op NAP +7,5 meter. De dijk is ingepakt in de duinen. De aanleghoogte van het nieuwe duin is gebaseerd op het huidige duin en de hoogte van de Boulevard. Omdat de duinen op veel plaatsen hoger zijn dan 7,5 meter ligt de dijk dus grotendeels onder de duinen. Op het laagste punt van de Boulevard, rond de Voorstraat, is de kruin van de dijk zichtbaar. Dit geldt alléén voor de centraal gelegen duinovergangen. Op de tussenliggende delen is de dijk bedekt met zand. Om de dijk in het zichtbare gedeelte beloopbaar te houden, ligt er een laag asfalt overheen. Hierdoor ligt de maximale hoogte van de dijk op dit gedeelte op circa 25 centimeter boven NAP +7,5 meter.
Meer informatie over de hoogte en breedte van het duin vindt u in de Notitie hoogte van het duin. Daarin wordt ook de hoogte van het duin op specifieke locaties toegelicht.
|
7. |
Waarom is gekozen voor de oplossing Dijk-in-Duin en niet voor de andere alternatieven?
De alternatieven zijn vergeleken op een aantal aspecten: veiligheid, ruimtelijke inpassing, natuur, economie en leefbaarheid. Uiteindelijk hebben de overheden gezamenlijk gekozen voor het alternatief Dijk-in-Duin. Met dit alternatief is een groot deel van het dorp binnendijks komen te liggen en is de Katwijkse kust op een duurzame manier versterkt. Daarnaast bood deze oplossing de meeste mogelijkheden voor ruimtelijke ontwikkelingen op het gebied van wonen, werken, recreëren. Zo maakte de Dijk-in-Duin de bouw van een ondergrondse parkeergarage mogelijk. |
Parkeergarage |
8. |
Past een parkeergarage wel in het natuurlijke duinlandschap?
Het gebouw is zo vormgegeven dat het past in het duinlandschap. Zowel de in- en uitritten als de luchtkanalen van de garage zijn zo laag mogelijk ontworpen. De uitgangen voor voetgangers zijn maximaal 4 meter hoog. |
9. |
Hoe diep is de parkeergarage?
De parkeergarage ligt op straatniveau. De hoogte van de parkeergarage loopt mee met de Boulevard. Op een aantal plaatsen is de garage ingepakt in het duin. |
10. |
Hoe wordt rekening gehouden met de veiligheid van voetgangers en fietsen bij de in- en uitritten?
De ingangen van de parkeergarage liggen haaks op Boulevard. Dit geeft het meeste overzicht en duidelijkheid voor zowel autoverkeer, als fietsers, als voetgangers. De aansluitingen zijn vergelijkbaar met de huidige aansluiting van de Strandweg op de Boulevard. Het verkeer dat de uitritten verlaat moet voorrang geven aan het verkeer op de Boulevard, inclusief fietsers en voetgangers. De gemeente onderzoekt op welke manier de verkeerssituatie bij de in- en uitritten geoptimaliseerd kan worden. |
11. |
Wat gebeurt er met de uitlaatgassen van auto’s in de parkeergarage?
Bij de in- en uitritten (dus op drie verschillende locaties) bevinden zich ontluchtingsconstructies. |
Duinen en strand |
12. |
Hoe zit het met de verwachte duinaangroei?
Door wind en storm verplaatst het zand zich. Dit is een natuurlijk proces en zorgt voor een natuurlijke omgeving. Naar verwachting vindt de aangroei van het duin vooral plaats aan de zeezijde en de lager gelegen delen. Omdat de duinen veel breder zijn, verwachten we weinig dynamiek aan de Boulevardzijde van de dijk. We houden de duinaangroei de komende jaren goed in de gaten. Wordt het duin aan de Boulevardzijde te hoog, dan neemt de gemeente Katwijk het initiatief tot afzanden. Het duin aan de zeezijde wordt beheerd door het hoogheemraadschap van Rijnland. Dit duin wordt in principe niet afgezand, omdat dit duin juist een waterkerende functie heeft. Slechts op aanvraag van derden en na toetsing op de veiligheid zal Rijnland toestaan om de duintoppen af te zanden. |
13. |
Hoe breed is het strand?
In het ontwerp is het 'nieuwe' strand even breed gebleven als in de oude situatie. Het strandbanket voor de paviljoens is aangelegd op NAP +4,5 meter en loopt onder een flauwe helling af naar zee. Het strand ziet er dus anders uit dan in de oude situatue. In de toekomst, enkele jaren na de aanleg, maken we afspraken over de minimale breedte van het strand, die behouden moet worden. Zowel vanuit het oogpunt van veiligheid als van recreatie. De eerste vijf jaar na de aanleg vindt geen zandsuppletie (opspuiten van zand) plaats bij Katwijk. Bij de aanleg brengen we extra ‘onderhoudszand’ aan, zodat we de eerste jaren niet aan de slag hoeven. |
14. |
Waarom is gekozen voor deze situering van de strandopgangen?
De overgangen sluiten aan op het stratenpatroon van het dorp. Ieder strandvak heeft een eigen afgang. Er zijn vier extra brede strandopgangen die extra goed toegankelijk zijn voor mindervaliden. |
Strandpaviljoens |
15. |
Wat betekenen de werkzaamheden voor de jaarrondexploitatie en uitbreiding van strandpaviljoens?
Voor de kustversterking en de aanleg van de parkeergarage was een nieuw bestemmingsplan nodig. In dit bestemmingsplan Kustwerk Katwijk wordt jaarrondexploitatie en vergroting van de paviljoens mogelijk gemaakt. Nadat de kustwerkzaamheden zijn uitgevoerd is jaarrondexploitatie toegestaan. Bij het ontwerp is hier rekening mee gehouden. |
16. |
Wat is de maximale hoogte van de strandpaviljoens?
Voor de strandpaviljoens langs de Boulevard geldt een maximale nokhoogte van NAP +9,5 meter. De daken van de paviljoens zijn alleen zichtbaar op het laagste punt van de Boulevard en bij op- en afgangen. Dat is nu ook het geval. De ruimte tussen de Boulevard en het strand wordt groter door de brede duinen die zijn aangelegd. |
Schade |
17. |
Ik heb schade door de werkzaamheden. Bij wie kan ik terecht?
Er zijn twee type schades te onderscheiden. Schades die direct veroorzaakt worden door werkzaamheden van de aannemer en overige schades.
Voor vragen over schaderegelingen of over het indienen van overige schadeverzoeken kunt u terecht bij:
- Simon Brandsma, Ballast Nedam, telefoonnummer 06-20821465, s.brandsma@ballast-nedam.nl
- Aad Zonneveld, juridisch adviseur van het hoogheemraadschap van Rijnland, telefoonnummer 06-18300413, aad.zonneveld@rijnland.net
- Martin van Beelen, juridisch adviseur van de gemeente Katwijk, 071-4065181, m.vanbeelen@katwijk.nl
|
18. |
Welke werkzaamheden vielen onder Kustwerk Katwijk?
Binnen het project Kustwerk Katwijk zijn verschillende werkzaamheden gezamenlijk voorbereid en
uitgevoerd:
- Het versterken van de kuststrook (door middel van een zandsuppletie, de aanleg van een dijk in duin en nieuwe bredere duinen en het verlengen van het uitwateringskanaal) langs de Boulevard;
- De aanleg van een parkeergarage in de duinen langs de Boulevard;
- De ruimtelijke inrichting van de nieuwe bredere duinen en het gebied op de parkeergarage.
De hieronder beschreven informatie over de schaderegelingen is alleen van toepassing op
bovengenoemde onderdelen van Kustwerk Katwijk. |
19. |
Welke soorten schade zijn er?
In het project Kustwerk Katwijk kunnen drie typen schade voorkomen:
2.1 Planschade
Planschade is vermogens- en/of inkomensschade voor eigenaren en
eventueel huurders van woningen of bedrijven als gevolg van een wijziging
in of afwijking van het bestemmingsplan en de omgevingsvergunningen.
Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de bebouwing die toegestaan wordt
vlak tegenover, naast of achter uw huis (onroerende zaak) ervoor zorgt
dat u aanzienlijk minder licht, uitzicht of privacy heeft. Bij het bepalen
van planschade wordt een vergelijking gemaakt tussen wat er maximaal
(on)mogelijk was in het oude bestemmingsplan en wat er maximaal
(on)mogelijk is in het nieuwe bestemmingsplan.
Aanvragen voor planschadevergoeding worden door de gemeente Katwijk
in behandeling genomen. Het nieuwe bestemmingsplan heet
‘Bestemmingsplan Kustwerk Katwijk’.
Alle regels van de gemeente Katwijk voor planschade vindt u hier:
decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Katwijk/59882/59882_1.html
2.2 Nadeelcompensatie
Hieronder wordt verstaan: vermogens- en/of inkomensschade die ontstaat door optreden van de overheid, bijvoorbeeld tijdelijke onbereikbaarheid of
het tijdelijk verwijderen van paviljoens, kabels en leidingen, of inkomensschade
door verlies van uitzicht etc. Het gaat hier om schade als gevolg van
het ‘Projectplan Kustversterking Katwijk’ en/of daaruit voortvloeiende besluiten
(bv. het intrekken van vergunningen). Verzoeken tot nadeelcompensatie
worden in behandeling genomen door het hoogheemraadschap van Rijnland.
Het hoogheemraadschap van Rijnland heeft regels opgesteld voor
nadeelcompensatie. Deze staan in de Verordening Nadeelcompensatie Rijnland 2015.
Hierin kunt u precies nalezen welke regels er zijn
voor nadeelcompensatie. Deze verordening vindt u op:
decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Hoogheemraadschap van Rijnland/395375/395375_1.html
2.3 Uitvoeringsschade
Uitvoeringsschade is schade als gevolg van het feitelijk uitvoeren van de werkzaamheden.
Bijvoorbeeld grondwateroverlast of verzakking door trillingen. Verzoeken omtrent
uitvoeringsschade kunnen worden gemeld bij Ballast Nedam, Simon Brandsma:
|
20. |
Hoe kan ik schadevergoeding aanvragen?
Als u van mening bent dat u recht heeft op een schadevergoeding vanwege planschade of
nadeelcompensatie, kunt u bij het gezamenlijke schadeloket van het project Kustwerk Katwijk informatie krijgen over het aanvragen van een schadevergoeding. Hierbij dient u aan te geven om welk type schade het volgens u gaat (zie vraag 2). Daarna kunt u – desgewenst in overleg met de medewerkers van het project - bepalen of u bij de gemeente of bij het hoogheemraadschap een verzoek indient. Zodra uw verzoek bij de gemeente of het hoogheemraadschap binnenkomt, start de procedure.
Mogelijk ontvangt u dan een verzoek om aanvullende informatie te leveren. Indien er sprake is van planschade, dus een aanvraag bij de gemeente, bent u wettelijk verplicht € 300,- te betalen voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Als u een vergoeding krijgt toegekend wordt deze € 300,-- aan u terugbetaald.
De gemeente en het hoogheemraadschap hebben elk een eigen onafhankelijke schadeadviescommissie of deskundige die het bestuur adviseert. Op basis van het door hen af te geven advies bepaalt het bestuur van de gemeente of het hoogheemraadschap of er een vergoeding kan worden toegekend.
Een planschadeprocedure bij de gemeente duurt gemiddeld een jaar tot anderhalf jaar (maximaal 70 weken), exclusief de periode voor bezwaar en (hoger) beroep. De totale procedure voor nadeelcompensatie bij het hoogheemraadschap kan tussen een half jaar en een jaar in beslag nemen. Om deze procedure zo kort mogelijk te houden is het ook van belang dat u de gevraagde gegevens zo spoedig mogelijk indient, zodat het proces doorgang kan vinden. Het schadeproces meer in detail vindt u bij punt 25. De procedure in meer detail. |
21. |
Welke schade wordt niet vergoed?
Niet alle schade wordt vergoed. Sommige nadelen vallen onder het zogenaamde normale
maatschappelijke risico of het normale ondernemersrisico. Dat betekent dat bepaalde risico’s er nu
eenmaal bij horen, omdat u op andere momenten profiteert van de faciliteiten die de overheid biedt.
Bijvoorbeeld het wegennet: u profiteert ervan dat de overheid de wegen naar uw huis / bedrijf
onderhoudt, maar daar staat tegenover dat soms de weg afgesloten moet worden in verband met bijvoorbeeld asfalteringswerkzaamheden. Deze risico’s vergoeden de gemeente en het hoogheemraadschap dan ook niet.
Ook kan het zijn dat de schade al op een andere manier is vergoed. Bijvoorbeeld omdat u verzekerd
bent tegen een dergelijke schade.
Bij nadeelcompensatie moet er daarnaast sprake zijn van onevenredige schade voor een kleine groep
mensen in vergelijking met anderen (de grotere groep). Als dat niet zo is, dan komt u niet in
aanmerking. |
22. |
Op welk moment kan ik schadevergoeding aanvragen?
Indien u meent planschade te hebben, kunt u een aanvraag voor schadevergoeding indienen. Alleen kan het verzoek pas in behandeling worden genomen als het bestemmingsplan onherroepelijk is
(27 november 2013).
Indien u verwacht vermogens- of inkomensschade te lijden, kunt u voorafgaand aan de uitvoering van
het Projectplan kustversterking Katwijk al een verzoek tot nadeelcompensatie indienen. Het
definitieve schadebesluit (of u nadeelcompensatie ontvangt) kan pas worden vastgesteld na het
onherroepelijk worden van het Projectplan (4 december 2013). De hoogte van de
schadevergoeding is dan logischerwijs nog niet bekend.
De verzoeken tot nadeelcompensatie moeten zo snel mogelijk ingediend worden, maar uiterlijk binnen
vijf jaar na de dag waarop de schade zich heeft geopenbaard dan wel nadat de benadeelde redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn van de schade, doch in elk geval na verloop van twintig jaren na de schadeveroorzakende gebeurtenis (uitvoering project).
Voorschotregeling
In bijzondere gevallen, kan er bekeken worden of een voorschotregeling mogelijk is. Bij een voorschot moet u rekening houden met de volgende voorwaarden:
- als later blijkt dat het voorschot onterecht is gegeven of te hoog is geweest, moet het hele bedrag of een deel daarvan worden terugbetaald;
- u betaalt ook rente over een ten onrechte gegeven voorschot. De rente start op de datum dat u het voorschot heeft ontvangen;
- mogelijk hebben we van u een bankgarantie nodig als zekerheidsstelling (borg).
Als u direct een schadeverzoek wilt indienen kan dat door een verzoek te sturen naar het Hoogheemraadschap van Rijnland, ter attentie van de heer A. Zonneveld, postbus 156, 2300 AD Leiden.
U wordt verzocht daarbij te vermelden: Schadeverzoek a.g.v. Kustwerk Katwijk; DIG-1960.
Voor het indienen van een planschadeverzoek bij de gemeente Katwijk kunt u gebruik maken van het formulier dat u kunt downloaden op: http://www.katwijk.nl/wonen-verkeer-en-leefomgeving/wonen-en-verbouwen/bestemmingsplannen/planschade/.
Vergeet u niet bij het indienen van het verzoek alle gegevens direct zo volledig mogelijk aan te leveren. De aanvraag kan dan onmiddellijk in behandeling worden genomen.
Als u vragen heeft, neem dan contact op met:
•Aad Zonneveld, juridisch adviseur van het hoogheemraadschap van Rijnland, telefoonnummer 06-18300413, aad.zonneveld@rijnland.net
•Martin van Beelen, juridisch adviseur van de gemeente Katwijk, 071-4065181, m.vanbeelen@katwijk.nl
|
23. |
Welke informatie moet ik opnemen in mijn verzoek tot schadevergoeding?
Ongeacht het type schade zijn bij een verzoek tot schadevergoeding in ieder geval de volgende
gegevens van belang (deze zijn ook terug te vinden op het formulier):
- naam en het adres van de aanvrager;
- kopie van een geldig legitimatiebewijs;
- datum en handtekening;
- een indicatie of het om planschade of om nadeelcompensatie gaat;
- schriftelijke opgaaf van de reden waarom u vindt dat u recht heeft op planschadecompensatie of nadeelcompensatie;
- de periode van het optreden van de schade;
- de oorzaak van uw schade, dat kan zijn het besluit over de plannen of de werkzaamheden en/of obstakels die volgens u de oorzaak zijn van de schade;
- de hoogte van de tegemoetkoming die u vraagt met een onderbouwing hoe u tot dit bedrag bent gekomen;
- relevante schriftelijke bewijzen en foto's ter ondersteuning van uw claim;
- een overzicht van de maatregelen die u zelf heeft genomen om de schade te voorkomen of te beperken.
Bij het schadeloket is voor nadeelcompensatie-aanvragen een overzicht beschikbaar waarin is aangegeven welke gegevens aangeleverd zouden moeten worden ter beoordeling van het schadeverzoek.
Aanvullend voor planschade geldt:
- Voor het in behandeling nemen van een aanvraag brengt de gemeente (wettelijk verplicht) een bedrag van € 300,- in rekening. Indien planschade wordt toegekend, wordt dit bedrag terugbetaald.
- De aanvraag moet binnen 5 jaar na onherroepelijk worden van het bestemmingsplan worden ingediend.
Aanvullend voor nadeelcompensatie geldt:
- De aanvraag mag maximaal 5 jaar na het optreden van de schade worden ingediend en binnen een termijn van 20 jaar na oplevering van het project. Let dus op: als u meer dan vijf jaar geleden schade heeft gehad, kan het verzoek worden afgewezen. Uw verzoek wordt afgewezen als er meer dan 20 jaar is verstreken sinds de schadeveroorzakende gebeurtenis.
- Voor het toekennen van nadeelcompensatie vraagt de schadeadviescommissie aanvullend veelal om de volgende gegevens:
- jaarcijfers over het jaar waarin de schade voorkomt;
- jaarcijfers over de laatste 5 jaar voorafgaand aan de periode waarin schade wordt geleden (het gaat hier om gedetailleerde cijfers bijvoorbeeld per maand en/of per kwartaal );
- belastingaangiften en belastingaanslagen over de betreffende jaren.
|
24. |
Waar kijken de schadeadviescommissies naar bij de beoordeling van een verzoek tot schadevergoeding?
Voor het toekennen van een schadevergoeding geldt een aantal belangrijke criteria. Deze zijn verschillend voor planschade en nadeelcompensatie.
7.1 Beoordeling van planschade
Verzoeken tot planschadevergoeding worden beoordeeld op grond van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening.
In de beoordeling van de aanvragen wordt onder andere gekeken naar de volgende criteria:
- In veel gevallen blijft een deel van de schade voor rekening van de aanvrager. Er geldt een eigen risico van in ieder geval 2% van uw inkomen (bij inkomensverlies) of van de waarde van de onroerende zaak (bij waardevermindering).
- Wanneer u wist of redelijkerwijs kon weten dat een voor u negatief planologisch besluit zou worden genomen, zal daar rekening mee worden gehouden. Dit noemen we voorzienbaarheid. Met andere woorden: als u vooruitlopend op de ontwikkelingen van Kustwerk Katwijk toch tot aankoop bent over gegaan of een investering heeft gedaan, komt u veelal niet in aanmerking voor een tegemoetkoming in planschade.
- Eventuele voordelen worden verrekend in de schade.
- Vergoeding van de wettelijke rente kan onderdeel uitmaken van de schadevergoeding.
7.1.1 Planschaderisicoanalyse
Om een goede raming te kunnen maken van de te verwachten schade, heeft de projectorganisatie een planschaderisicoanalyse laten maken. In deze analyse is onderzocht in hoeverre er mogelijk sprake zal zijn van planschade vanwege het project Kustwerk Katwijk. De conclusie van deze analyse is dat de projectorganisatie nauwelijks planschade verwacht. Deze conclusie is gebaseerd op een vergelijking van het bestaande en toekomstige bestemmingsplan. Of dat ook echt het geval zal zijn, zal blijken uit vergelijking met het onherroepelijke bestemmingsplan. Deze analyse is slechts ter informatie. De onafhankelijke schadeadviescommissie beoordeelt de ingediende aanvragen níet aan de hand van deze analyse.
Voor u geldt dus ook: als u van mening bent wel planschade te lijden, dan staat het u geheel vrij om een tegemoetkoming voor schade aan te vragen. U vindt de planschaderisicoanalyse op de website: http://www.kustwerkkatwijk.nl/media/files/Risicoanalyse%20planschade%20Kustwerk%20Katwijk.pdf
7.2 Beoordeling van nadeelcompensatie
Voor nadeelcompensatie is geen risicoanalyse uitgevoerd.
Aanvragen voor nadeelcompensatie worden beoordeeld op onder andere de volgende criteria:
- Er moet sprake zijn van een rechtmatige uitoefening van een bevoegdheid of taak door het hoogheemraadschap. Met andere woorden: bent u bij het juiste loket en wordt de schade inderdaad veroorzaakt door de kustversterking.
- Schade wordt alleen vergoed wanneer die schade:
• niet voor uw rekening hoort te komen;
• niet al op een andere manier is vergoed.
- In veel gevallen blijft een deel van de schade voor rekening van de aanvrager. Schade als gevolg van normale maatschappelijke ontwikkeling of vallend binnen het normale maatschappelijke of ondernemersrisico komt niet voor vergoeding in aanmerking. In jurisprudentie varieert dit ondernemersrisico veelal tussen de 20% en 40% van de omzet en/of waardedaling.
- Schade komt alleen voor vergoeding in aanmerking als deze sterk afwijkt van de schade die als gevolg van Kustwerk Katwijk op iedereen drukt of als de schade naar verhouding op een kleine groep natuurlijke- of rechtspersonen drukt die in een vergelijkbare situatie zit (speciale last).
- Wanneer u op het moment van de beslissing om te investeren wist of redelijkerwijs kon weten dat de kust van Katwijk versterkt zou worden, krijgt u waarschijnlijk voor die investering geen schadevergoeding. Dit noemen we voorzienbaarheid. Welke datum wordt gehanteerd voor voorzienbaarheid, wordt bepaald door de schadeadviescommissie.
- Indien u schade had kunnen voorkomen, door het nemen van redelijke maatregelen, dan krijgt u wellicht geen vergoeding voor die schade. De kosten van de redelijke maatregelen worden wel vergoed in het schadebedrag (denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van extra bewegwijzering om de bereikbaarheid te vergroten etc.).
- Eventuele voordelen ten gevolge het Projectplan worden verrekend in de schade.
- Vergoeding van de wettelijke rente kan onderdeel uitmaken van de schadevergoeding.
|
25. |
De procedure in meer detail
|
26. |
Wie zitten er in de schadeadviescommissies?
9.1 Voor planschade
Er is nog geen schadeadviescommissie of adviseur door de gemeente aangewezen, omdat dit pas gebeurt na onherroepelijk worden van het bestemmingplan. Deze commissie moet bij besluit van B&W benoemd worden.
9.2 Voor nadeelcompensatie
Hier is wel al een commissie ingesteld. Samenstelling schadeadviescommissie hoogheemraadschap van Rijnland, ingesteld op grond van de Verordening schadevergoeding Rijnland:
Secretaris:
Mevr. J. Romme te Breda |
27. |
Niet eens met de beslissing?
Mocht u het niet eens zijn met het besluit dat is genomen, dan kunt u binnen zes weken bezwaar maken tegen dit besluit bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Mocht u dan nog steeds niet tevreden zijn over het besluit over uw bezwaar, kunt u in beroep gaan bij de rechtbank in Den Haag. In de beslissing die u ontvangt van het bestuur van het hoogheemraadschap of de gemeente staat beschreven hoe dit in zijn werk gaat. Mocht u hier toch nog vragen over hebben, dan kunt u contact opnemen met:
•Aad Zonneveld, juridisch adviseur van het hoogheemraadschap van Rijnland, telefoonnummer 06-18300413, aad.zonneveld@rijnland.net
•Martin van Beelen, juridisch adviseur van de gemeente Katwijk, 071-4065181, m.vanbeelen@katwijk.nl |
28. |
Leren van de Kustversterking in Noordwijk
Bij de kustversterking in Noordwijk is veel ervaring opgedaan met het doorlopen van schadeprocessen. Hier is een aantal verbeterpunten uit voortgekomen, die worden meegenomen bij Kustwerk Katwijk:
- betere voorlichting;
- duidelijke afspraken met de schadeadviescommissie over termijnen;
- eerder inzetten/betrekken van de schadeadviescommissie: met partijen die grote schade ondervinden al voor de start van de uitvoering afspraken maken;
- één schadeloket;
- organisatie van een spreekuur en hulp bieden bij opstellen van de aanvraag.
Eventuele suggesties of verbeterpunten horen wij natuurlijk graag.
|
29. |
Overzicht van relevante documenten en informatie voor een schadeverzoek
Hieronder vindt u links naar alle documenten die u mogelijk nodig heeft voor een verzoek tot
schadevergoeding:
|
Ontwerp overig |
30. |
Hoe worden de Boulevard en duinen verlicht?
De verlichting op de Boulevard is hetzelfde als in de huidige situatie. In de duinen is verlichting langs het duinpad. Het gaat hierbij om kleine lantarentjes die het pad subtiel verlichten. Bij de overgangen is lage verlichting geplaatst. Alleen bij de centrale duinovergang staan hoge lichtmasten. Dit zijn dezelfde masten als op de Boulevard. |
31. |
Hoe ziet het nieuwe Koninginnepad eruit?
Het is een schelpenpad van ongeveer 2 meter breed. Het pad is alleen toegankelijk voor wandelaars. Een deel van het pad is in ander materiaal uitgevoerd, zodat mindervaliden er ook gebruik van kunnen maken. Langs het pad komen speelgelegenheden voor kinderen. Het pad ligt op 30 meter vanaf de zeezijde. Bewoners aan de Boulevard hoeven dus niet bang te zijn voor inkijk. |
32. |
Wat gebeurt er met restaurant De Zwaan en Het Zeepaviljoen?
Op dit moment kijken we met de betrokkenen naar verschillende oplossingen. Dit gebeurt in individuele gesprekken. |
33. |
Waar komen de nieuwe reddingsposten van de KRB?
Door de verbreding van het duin en de verplaatsing van het strand verliezen de huidige posten ten noorden van de Uitwatering en aan de zuid Boulevard hun zicht. De posten krijgen daarom een nieuwe plek. De noordpost komt net ten zuiden van de Uitwatering te staan. De zuidpost komt tussen Benny’s Beach en de Zeester te staan. |
34. |
Is er in het ontwerp gedacht aan meer fietsparkeerplaatsen?
Ja, met de nieuwe inrichting van de kuststrook is er meer ruimte gekomen voor het stallen van fietsen. Er zijn extra fietsparkeerplaatsen in het duin en de strandafgangen zijn geschikt voor het stallen van fietsen. Daarnaast blijven de huidige fietsparkeerplaatsen op het trottoir van de Boulevard bestaan. Fietsen kunnen vanuit oogpunt van veiligheid van in- en uitrijden niet in de parkeergarage worden gestald. |
35. |
Is het nieuwe kustgebied toegankelijk voor mindervaliden?
In het ontwerp voor de nieuwe kust is rekening gehouden met de toegang voor mindervaliden.
In het ontwerp zitten de volgende maatregelen:
- Vanuit de parkeergarage zijn er liften voorzien in drie van de vijf stijgpunten.
- Die liften komen uit op de drie grote overgangen tegenover de grote straten naar het centrum van Katwijk: bij de kerk, de Voorstraat en de Wilhelminastraat. Deze overgangen zijn allemaal rolstoeltoegankelijk. Daarnaast zijn de overgangen tegenover de Vuurbaak en bij de twee Reddingsposten en Willy zuid / Benny’s beach ook geschikt voor mindervaliden. Ook het plein bij de Zwaan is goed toegankelijk.
- De andere overgangen zijn even steil of minder steil dan de overgangen in de huidige situatie.
- Alle uitkijkpunten zijn bereikbaar voor mindervaliden.
- Er is een houten Boardwalk (met goede anti-slip) door het duin (het centrale deel van het verlengde Koninginnepad) die goed toegankelijk is voor mindervaliden.
- De rest van het Koninginnepad is een schelpenpad.
De toegankelijkheid voor mindervaliden is weergegeven op een kaart.
Download de kaart hier:
Kaart toegankelijkheid mindervaliden.pdf
Kaart toegankelijkheid mindervaliden.jpg |
Evenementenplein |
36. |
Waarom is er gekozen voor de aanleg van een evenementenplein bij de Zwaan?
Het Duinplein ligt bij de Zwaan, omdat het huidige strandplein daar ook ligt. Dit is een geschikte locatie voor evenementen. Meerdaagse muziekevenementen vinden plaats op het strand, op grote afstand van bebouwing. Het Strandplein bij de centrale duinovergang kan daarvoor tijdelijk worden vergroot. Het plein bij de Voorstraat kan door ondernemers ook als evenementenplein worden gebruikt. |
Overig |
37. |
Wat is de relatie tussen Kustwerk Katwijk en de Multikering?
Naast het ontwerp Dijk-in-Duin is er nog een andere innovatieve manier voor de kustversterking in Katwijk onderzocht: de Multikering. Deze kering combineert zeewering, parkeervoorzieningen en horecagelegenheden. Het ontwerp is onderzocht op veiligheid en technische haalbaarheid. Uit dit onderzoek bleek dat de Multikering op een aantal fronten moest worden aangepast om aan de veiligheidsnormen te kunnen voldoen. Door deze noodzakelijke aanpassingen verdwenen echter de ruimtelijke voordelen van het ontwerp, zoals een bibliotheek en strandpaviljoen in de kering. Daardoor kwamen ook de financiële voordelen te vervallen. De stuurgroep Kustwerk Katwijk heeft daarom besloten door te gaan met het ontwerp Dijk-in-Duin. |
38. |
Wat betekent Kustwerk Katwijk voor de zwemwaterkwaliteit?
Het kustwerk vormde geen belemmering voor de maatregelen om de zwemwaterkwaliteit te verbeteren. De zwemwaterkwaliteit is een onderwerp dat doorlopend onder de aandacht is van het hoogheemraadschap van Rijnland. |
39. |
Wat is de relatie tot Kustwerk Katwijk en de zeejachthaven?
Het project Kustwerk Katwijk en het project zeejachthaven staan los van elkaar.
Kustwerk Katwijk maakt de aanleg van een zeejachthaven niet onmogelijk.
Ter informatie - Ontwikkelingen rondom zeejachthaven
De aanleg van een zeejachthaven is gestart als een gemeentelijk project. Op 24 november 2011 heeft de gemeenteraad besloten dat de zeejachthaven niet als gemeentelijk project verder wordt ontwikkeld. De ruimtelijke inpassing is te grootschalig bevonden en het financiële risico te groot. De gemeente staat wel open voor plannen en initiatieven van derden. De gemeente blijft dus gesprekspartner, maar pakt het project niet actief op. Mocht u vragen hebben, mail dan naar zeejachthaven@katwijk.nl.
|
40. |
Is er een regeling voor planschade en nadeelcompensatie?
Ja, er bestaat een schadevergoedingsregeling voor dit project. Een schadeverzoek voor planschade of nadeelcompensatie wordt beoordeeld door een onafhankelijke schadebeoordelingscommissie. Meer informatie vindt u onder Voor de buurt - Schaderegeling. |
41. |
Wat is de relatie tussen Kustwerk Katwijk en het Hoogwaterbeschermingsprogramma-2?
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma-2 is een samenwerkingsverband tussen het Rijk en de waterschappen om op 89 verschillende plaatsen in het land primaire waterkeringen te verbeteren. Deze waterkeringen voldoen niet aan de wettelijke veiligheidseisen. De waterkering in Katwijk was daar één van. Kustwerk Katwijk vormt een project binnen het Hoogwaterbeschermingsprogramma-2. |
42. |
Komen er excursies en rondleidingen?
Nee, er worden geen excursies en rondleidingen meer gegeven. |
43. |
Loopt de bodem in de toekomst geleidelijk af?
De zandsuppletie heeft maar een beperkte invloed op de golven, want in principe schuiven we de bestaande situatie zeewaarts. Het nieuwe ontwerp van de kust is volledig afgestemd op de ‘oude’ situatie. De bodem zal op een vergelijkbare manier aflopen als in de huidige situatie.
Het is altijd verstandig om goed op te letten als je de zee ingaat. De gemeente Katwijk, de KNRM en de Katwijkse Reddingsbrigade hebben een flyer gemaakt met meer informatie over veilig zwemmen: Flyer veilig zwemmen.pdf. |
44. |
Is er een zandbank in de nieuwe situatie?
Er wordt geen nieuwe zandbank aangelegd in de nieuwe situatie, maar er zal onder invloed van getij en golven vanzelf weer een zandbank ontstaan. Naar verwachting zal een nieuwe situatie met zandbank (vergelijkbaar met huidige situatie) relatief snel tot stand komen. De situatie kan tijdens het eerste recreatieseizoen na realisatie, mogelijk wel iets afwijken van de huidige, doordat het kustsysteem eerst weer een natuurlijk (dynamisch) evenwicht zal moeten vinden.
Het effect van suppletie op de golven en de inrichting van de kust is dus uiteindelijk beperkt, maar het kustsysteem heeft wel tijd nodig om weer een natuurlijke evenwichtssituatie te bereiken.
Het is altijd verstandig om goed op te letten als je de zee ingaat. De gemeente Katwijk, de KNRM en de Katwijkse Reddingsbrigade hebben een flyer gemaakt met meer informatie over veilig zwemmen: Flyer veilig zwemmen.pdf. |
45. |
Wat was het budget voor Kustwerk Katwijk?
Het totale projectbudget is circa €70 miljoen incl. BTW. Hierin zit: de parkeergarage, kustversterking, voorbereidingskosten, organisatiekosten, schade, risicoreservering etc.).
Het aandeel van het kustwerk is ongeveer 32 miljoen euro excl. BTW. Het aandeel van de parkeergarage is 20,5 miljoen euro (excl. BTW).
|
46. |
Is het informatiecentrum nog open?
Op 6 januari 2015 heeft heeft het informatiecentrum Kustwerk Katwijk haar deuren gesloten omdat de werkzaamheden aan de kustversterking, ondergrondse parkeergarage en ruimtelijke inrichting (bijna) waren afgerond. |